Slapen

Slapen wordt voor u steeds belangrijker. Een goede nachtrust is namelijk essentieel voor uw brein, het concentratievermogen en voor het herstel van uw hele lichaam. Met behulp van onze slaaphulpmiddelen staat u uitgerust op!
Lees meer

Slaaphulpmiddelen van Puntzorg

We brengen ongeveer één derde van ons leven slapend door. Een goede nachtrust is dan ook essentieel voor hoe zich voelt. Naarmate u ouder wordt kan het slapen lastiger worden. Om uw nachtrust te bevorderen vindt u bij Puntzorg matrassen & overtrekken, bed accessoires en kussens die ervoor zorgen dat u weer kunt genieten van het gaan slapen. 

De kwaliteit van uw slaap

Helaas geniet niet iedereen van een goede nachtrust. De kwaliteit van uw slaap hangt samen met hoe we overdag functioneren. Als we te weinig geslapen hebben, heeft dit invloed op het functioneren van onze hersenen. Ons geheugen en concentratievermogen worden slechter en reageren duurt langer. Daarnaast worden onze emoties en fysieke gezondheid beïnvloedt wanneer we te weinig geslapen hebben. De kwaliteit van slaap is dus erg belangrijk. Wanneer we genoeg geslapen hebben, heeft dit juist een positieve invloed op ons concentratievermogen, ons geheugen en op onze reactiesnelheid.

Het slaapproces

Het slaapproces bestaat uit vijf verschillende fases, namelijk de NREM1, NREM2, NREM3, NREM 4 en REM.

Fase 1 NREM1

De eerste fase is de overgang van wakker zijn naar slapen. De hersenactiviteit wordt lager en de bewegingen van je ogen worden minder. Deze fase duurt maar een paar minuten. 

Fase 2 NREM2

Hier begint eigenlijk pas echt de slaap, maar het is nog steeds een lichte slaap. Deze fase duurt ongeveer 50 minuten. 

Fase 3 NREM3

In deze fase vindt de overgang tussen de lichte en diepe slaap plaats. Uw ademhaling wordt regelmatiger, uw hartslag daalt en uw spieren ontspannen. Deze fase duurt ongeveer 3 tot 8 minuten. 

Fase 4 NREM4

Dit is de laatste fase van de diepe slaap. Uw ademhaling en hartslag zijn op zijn laagst. In deze fase herstelt uw lichaam. Wanneer u wakker wordt in deze fase, bent u gedesoriënteerd

Fase 5 REM slaap

In deze fase zijn zowel uw hersenen als uw ogen erg actief. De hersenen zijn bezig met het verwerken van alle informatie van de voorgaande dag en is dus aan het 'dromen'. Deze fase duurt 18 tot 24 minuten.

Door het gebruiken van onze website, ga je akkoord met het gebruik van cookies om onze website te verbeteren. Dit bericht verbergen Meer over cookies »