Bewegen ouderen voldoende?

  • Geplaatst op
  • 0
Bewegen ouderen voldoende?

Bewegen is erg belangrijk. Het verbetert niet alleen de gezondheid, maar voorkomt ook hart- en vaataandoeningen en gaat depressieve klachten, geestelijke vooruitgang en dementie tegen. Uit onderzoek is gebleken dat bijna de helft van de Nederlandse kinderen te weinig beweegt. Ook volwassenen zitten te veel stil. Maar hoe staat het met de oudere generatie, bewegen ook zij te weinig?

Bewegen voor ouderen

Bewegen is belangrijk. Door voldoende te bewegen, kunt u de bloeddruk verlagen en de conditie verbeteren. Daarnaast is bewegen goed voor het hart, de bloedsomloop, het immuunsysteem en zelfs voor het geheugen. Ook voor ouderen is bewegen erg belangrijk. Bewegen vertraagt namelijk het verouderingsproces én verlaagt de kans op botbreuken en verbetert de loopsnelheid en de spierkracht. Daarnaast hangt bewegen bij deze groep ook samen met een lager risico op lichamelijke beperkingen, cognitieve achteruitgang of dementie. Naast matig intensief bewegen is het ook van belang dat 55-plussers twee keer per week krachtoefeningen doen om de spiermassa en de kracht te behouden. Daarnaast wordt geadviseerd om dit te combineren met balansoefeningen voor een betere mobiliteit.

Nederlandse beweegrichtlijnen voor ouderen

Omdat bewegen zo belangrijk is, zijn er beweegrichtlijnen opgesteld die ook voor ouderen gelden. Voorheen bestonden deze richtlijnen uit de beweegnorm, de combinorm en de fitnorm. Deze drie normen zijn samengevoegd tot één richtlijn, waarbij geadviseerd wordt om 150 minuten per week, verspreid over meerdere dagen, matig intensief te bewegen. Voorheen was dit advies vijf dagen per week dertig minuten per dag.

Matig intensief bewegen houdt in dat er activiteiten uitgevoerd worden waarbij de hartslag iets versneld en waarbij praten meer moeite kost. Vorig jaar heeft een ruime meerderheid, zo’n 76 procent, van de 55-plussers voldaan de beweegrichtlijnen. Ook van de 65- tot 80-jarigen beweegt ruim driekwart, 76 procent, minimaal vijf keer per week dertig minuten matig intensief. Van de 80-plussers voldoet ongeveer de helft, 50,5 procent, aan deze richtlijnen.

Bewegen met Puntzorg

Ook wij bij Puntzorg weten hoe belangrijk is om te blijven bewegen naarmate u ouder wordt. Daarom vindt u bij ons een aantal handige hulpmiddelen die het bewegen makkelijker maken. Bent u bijvoorbeeld slecht ter been, maar maakt u wel graag een wandeling? Neem dan eens een kijkje bij onze rollators, krukken of wandelstokken. Daarnaast hebben we ook allerlei andere hulpmiddelen die u helpen om actief te blijven.

Fitnessartikelen voor ouderen

Bent u juist wat actiever en spreekt fitness u aan? Ook dan kunt u bij Puntzorg terecht voor halters van verschillende gewichten, balkussens of een oefenband of gymnastiekband. Wanneer u graag precies wil weten hoelang u bewogen hebt en wat de hoogte van uw hartslag is, kunt u een hartslag horloge aanschaffen. Dit horloge meet de hartslag, de activiteit, de slaap en het aantal stappen inclusief afstand en snelheid. Zo weet u aan het einde van de dag precies of u voldoende bewogen heeft.

Fietstrainer voor ouderen

Heeft u een zittend beroep en komt u er daardoor niet altijd aan toe om voldoende te bewegen? Wellicht is een fietstrainer dan iets voor u! Deze fietstrainer zet u onder uw bureau en terwijl u aan het werk bent, kunt u ondertussen met uw benen fietsen. De fietstrainer versterkt de spieren en bevordert de bloedcirculatie. Ideaal dus wanneer u de hele dag achter uw bureau zit.

Hoe zorgt u dat u fit en actief blijft? Laat het ons weten in de reacties!

Reacties

Wees de eerste om te reageren...

Laat een reactie achter
* Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.
* Verplichte velden
Thuiswinkelwaarborg
Door het gebruiken van onze website, ga je akkoord met het gebruik van cookies om onze website te verbeteren. Dit bericht verbergen Meer over cookies »